mandag 21. desember 2009

Karameller i bilder

Del to av min aksjon mot de sju slagene er å lage karameller. Med min karamellkollega Elisabeth som veileder over telefonen, så ble de da bra til slutt og.


Du trenger: 1 ss smør, 2 dl sukker, 2 dl fløte, 2 dl sirup og 1 skje vaniljesukker.
Etter råd fra Elisabeth hadde jeg oppi bittelitt salt, for å balansere alt det søte i karamellene:)



Smelt smøret i en kasserolle. Tilsett så resten av ingrediensene.
Blandingen skal ikke koke, men "putre" litt - det kan godt være litt liv i gryta, men den skal ikke koke og avgi damp. Rør ofte ,om trent en gang i minuttet sier Elisabeth.

For å se om de er klare, kan du dryppe et par dråper avblandingen i et glass med kalt vann for å avkjøle. Når du kan forme karamellblandingen til kuler er de ferdig. Da heller du de i en form og lar de avkjøle.


Jeg helte mine i en langpanne med bakepapir neddi. Jeg lagde dobbel røre, og det ble helt perfekt mengde til en langpanne :) Når de er passe avkjølt, men ikke helt stivnet, må du dele de opp. Jeg brukte saks.


Perfekte julegaver til de du er glad i ! :)

Clue'et her er å ha tålmodighet. Jeg lagde egentli  karameller på lørdag, men de sto ikke lenge nok og stivna da heller ikke. Andre gangen gikk det greit, selv om de nok kunne stått littegrann lenger nå også. Mitt sto i 1 time og 20 min, så sett av godt med tid! Til sammen fikk jeg 120 karameller, men da var som sagt oppskrifta dobla.

Nå skal jeg gå å pakke for i morgen reiser jeg og Beira til Toten.
Kos dere med karamellene, hvis det orker prøve da...!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar