onsdag 30. november 2011

Julekarameller :)

I år som i fjor prøver jeg meg på hjemmelagde karameller. Men, Oda har vært så grei å gi meg oppskriften sin på mikrokarameller - karameller man altså lager i mikrobølgeovn. Genialt! Jeg har nettopp laget omkring 78 karameller, og de smaker meget godt! Goodie!!

Fløtekarameller


♥ 4 dl sukker
♥ 3 dl kremfløte
♥ 1 dl lys sirup
♥ 2 ss meierismør
♥ 1 ts vaniljesukker
♥ 1 knivsodd salt (VIKTIG!)

*Kremt! Jeg kom nettopp på at jeg har glemt det viktige saltet... Pyttsann! Det ble da bra.*


Husk å bruk en stor bolle som tåler over 130 grader. Jeg brukte en Ikea-bolle som tåler mikro, det ser du på undersiden av bollen.

Hell ingrediensene i en bolle og sett den i mikroen. Mikroen skal stå på max effekt (i mitt tilfelle 750) og kjøres 5 x 3 minutter. For hvert tredje minutt tar du ut bollen og rører godt. Jeg måtte kjøre min èn treminutter ekstra.

Vanntest: Hell vann i et glass og hell ca 1 ss av karamellmassen i vannet. Stivner karamellen med en gang (helt hard!), er den ferdig.

Hell massen ut på en form med bakepapir, f.eks en stekepanne. Når massen begynner å stivne, hvilket skjer fort, tar du vekk formen. Når den har stivnet enda litt til, skjærer du i passende store biter med et pizzahjul.

Klipp opp med saks når den er nesten helt stivnet.

Pakk hver bit i cellofon - blankt eller farget, det er opp til deg.


Mine ble bittelitt harde, så jeg kunne nok med fordel kjørt de et eller to minutt kortere på siste runde. Man lærer så lenge man lever. Men, de er kjempegode på smak så jeg regner med de blir spist opp fort! :)




Tusen takk for oppskrift, Odamor




post signature

2 kommentarer:

  1. Åh, gøy! Jeg gleder meg til å lage karameller neste helg! :D Så bra at de smakte. Og mye lettere å lage en de forrige? :)

    SvarSlett