onsdag 7. august 2013

Nesevis

NB: Innlegget inneholder ekle opplysninger som ingen har bruk for!

Jeg har de siste årene slitt veldig med hodepine. Med disse følger synsforstyrrelser, kvalme og et voldsomt press rundt venstre øye. Legen kalte det klassisk migrene, men etter utallige forsøk på ulike migrenemedisiner som ikke fungerte, ga jeg opp hele legeopplegget. Jeg innfant meg med at hodepine var hodepine og at ingen så ut til å ville hjelpe. For noen år siden begynte det med ujevne mellomrom å renne "vann" ut av venstre nesebor. Rett og slett gult vann, og det renner med stor R. Jeg mistenkte derfor at det kunne være noe med bihulene og tok kontakt med legen på nytt. Der fikk jeg resept på Rhinexin, et legemiddel som inneholder kortison hvilket skal hjelpe på betennelse i bihulene. Fikk ingen nevneverdig hjelp av dette heller, og nok en gang sto jeg på bar bakke.

Da jeg begynte i EG hadde vi sykehusforsikring, hvilket betyr at vi kan kontakte privatklinikker ved sykdom og få dette dekket av forsikring. Jeg bestemte meg for å prøve èn gang til, og dro til en øre-nese-hals spesialist ved Aleris her i Trondheim. Han tok en titt i nesa mi og sa "Ja, du har en polypp." Det viste seg altså at hele åpningen inn til venstre bihule var helt tettet av en polypp. Ikke rart trykket på øyet og hodepinen var så ille, alt gruffe inne i bihulene ble bare liggende og presse på.

Siden jeg ble gravid med Emma i fjor, har veien mot å få hjelp blitt litt lenger enn planlagt. Jeg gjennomførte en ganske heftig kortisonkur i juni/juli, men hadde ingen særlig effekt av denne. Legen forklarte at når det var snakk om kanalpolypper - som er det jeg har - så måtte man som regel operere de vekk. Mandag denne uka var jeg derfor inne til operasjon. 12:30 ankom jeg Aleris, 13:20 ble jeg tatt med inn op operasjonssalen og fikk narkose (mmmm!) og 15:30 dro jeg hjem. Ikke bare fikk de fjernet polyppen, men de hadde også funnet en stor cyste i bihulen, som nok er grunnen til at det har dannet seg en polypp til å begynne med. På grunn av dårlig ventilasjon har cysten oppstått, og da cysten har sørget for enda dårligere ventialsjon har polyppen dannet seg. Lucky me!



Så, nå sitter jeg her da, med en tråd utfra nesa teipet til neseryggen. Denne er festet til en skumgummipropp som ligger inne i bihulene, og på lørdag skal jeg få gleden av å dra den ut selv. Fysj og fy!! Men, herlighet, som jeg gleder meg til å puste normalt igjen. Har hatt veldig nedsatt funksjon på venstre side, til tider ingen oksygenopptak overhodet. Dessuten skal det bli godt å slippe disse enorme hodepinene som jeg har slitt med de siste årene. Det tok bare 6 år fra første hodepine, til jeg fikk hjelp. Det jeg har lært av det her er at jeg skal bli flinkere til å stå på krava. Det er jeg som kjenner min kropp best. Det var først når vikaren for fastlegen min fikk bakoversveis over at han ikke hadde sendt meg til MR før han satte meg på migrenemedisin, at jeg skjønte at dette kunne skyldes andre ting. Så, legene er flinke, men du kjenner din kropp best. Så det så!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar