søndag 8. september 2013

Det søte liv

Einar sendte melding i stad:


Svaret var:



Min kjære Kenwood stiller alltid opp. I mitt stille sinn, mens Kenwood dura og jobba tenkte jeg: Dette er selve definisjonen på en god mamma - å til enhver tid ha ingrediensene som trengs til kanelboller i skapet.

Jeg satte igang med bakingen og klappet meg selv på skulderen for å være en god mamma og en snill hustru. Dessuten kommer Oda på middagsbesøk i dag, så det passer kjempebra å ha ferske kanelboller til dessert. Oppskriften er hentet fra detsoteliv.no og heter 'Franske kanelboller'. Disse blir enormt gode, det er denne oppskriften jeg sverger til! For deg som ikke gidder lete på det store nettet, her kommer den:


Franske kanelboller
Oppskriften gir ca 30 stk.

Ingredienser
ø 50 g gjær
ø 6 dl melk
ø 1 egg
ø 2,5 dl sukker
ø 1 ts kardemomme
ø 150 g smør
ø 16,5 dl hvetemel
 

Fyll
ø Smør
ø Sukker
ø Kanel
 

Pensling
ø 1 egg
ø Litt melk

Fremgangsmåte
Fremgangsmåte dersom du har stor kjøkkenmaskin:
Løs opp gjæren i 5 dl lunken melk. Tilsett sammenpisket egg.
Ha i sukker, kardemomme og det meste av hvetemelet.
Kjør først i ca 3 min på lav hastighet.
Øk deretter hastigheten og kjør deigen i 5 min.
Tilsett den sist dl med lunken melk litt og litt i små mengder.
Deigen skal nå være smidig og ha en blank overflate.
Tilsett romtemperert og mykt smør litt og litt og kjør på
lav hastighet til smøret er blandet helt inn i deigen.

Fremgangsmåte dersom du ikke har kjøkkenmaskin:
Varm opp melken til den er lunken. Løs opp gjæren i melken.
Tilsett sammenpisket egg, sukker og kardemomme.
Ha så i mesteparten av hvetemelet og kna til deigen er smidig og jevn.
Kna til slutt inn romtemperert smør, litt og litt om gangen,
sammen med resten av melet.

Hev deigen i 1 time.
Kjevle deigen ut til en stor, rektangulær leiv som er ca 1 cm tykk.
Smør på et nokså tykt lag med mykt smør og
strø over rikelig med sukker og kanel.
Rull sammen leiven og skjær rullen i skiver.

Sett bollene på bakepapirdekkede stekeplater.
Etterhev i 30 min.
Pensle med egg som er pisket sammen med litt melk.
Stekes midt i ovnen ved 230°C i 10-15 min.

Pyntes med melis når de er passelig avkjølt.


Resultatet av mine kanelboller får du se senere, nå står deigen til heving og jeg har plenty husarbeid å gjøre før mann og trollunge kommer hjem!

2 kommentarer: