fredag 26. oktober 2012

Kontroll uke 36

På torsdag var jeg hos jordmor på 36-ukers kontroll. Hun hadde en jordmorstudent med på timen, og hun var så søt og koselig :) Hun startet studiene nå i høst, så hun var meget fersk.

♥ Termin: 25. november
♥ På vei: 36+1
♥ Igjen til termin: 4 uker + 2 dager
♥ Kjønn: Jente! ♥
♥ Navn: Navnet er bestemt, men er hemmelig til hun kommer ut.

Målinger fra kontroll 25. oktober:
♥ Blodtrykk:  134/75
♥ Symfysemål33 cm
♥ Hb: -
♥ Annet: Leukocytter 2+. Glucose 1+
♥ Fosterlyd 142
♥ Babyens leie: Hodeleie, festet og veldig langt ned i bekkenet.
♥ Vektøkning+ 7 kg
Moden: -

Den har kanskje ikke blitt så mye større, men den har absolutt sunket!
 .
♥ Strekkmerker: Ingen enda.
♥ Råmelk? Ja.
♥ Hoven? Litt i føttene om kvelden.
♥ Kynnere: De har tatt seg opp, blitt sterkere og til tider vonde. Om natten har jeg det noen kaller modningsrier, det vil si sterke tak i livmor og korsrygg som varer ca 1 minutt og kommer regelmessig. De tar seg ikke opp og blir ordentlige rier, men er såkalte ukontruktive rier. Kan bety at hun kommer snart, og kan bety slettes ingenting. Hehe.
♥ Aktivitet innenfra: Hun er fortsatt veldig aktiv til tross for dårligere plass.
♥ Utålmodig: Nja, etter at disse "riene" begynte så venter vi liksom litt ekstra på henne.

♥ Plager:
- Bekkenplager: Vært verre de siste ukene, men skyldes nok at jeg er blitt tyngre.
Ryggplager: Korsryggen tåler fint lite, dette er nok også et resultat av at det er blit tyngre.
Jeg sover dårlig pga bekkenet og ryggen, har mye halsbrann og fortsatt tømt for energi.
.
♥ Tungt? Føler meg veldig tung, spesielt når bekkenet og ryggen plager meg! Merker det godt om natten!
♥ Søvn: Sover lite godt om natten, mange doturer og vonde stillinger.
♥ Humør: Lett å "vippe av pinnen" både pga hormoner og fordi jeg er sliten.
♥ Sykehusbaggen: Bagen min og bagen til babyen er ferdig pakket. Skal nok pakke en liten bag med kamera og diverse snart. Må også få pakket sammen noe undertøy, t-skjorter og ekstra skjorte til Einar.
♥ Matkikk: Hmm... Ingen spesielle, men mat er GODT! Champagnesaft fra Fun er en vinner.
.
♥ Barnerom: Blir nok ikke før over nyttår og helt annerledes enn vi hadde tenkt - Einar kan ikke løfte tungt på 1 års tid, og oppussing slik vi tenkte utgår. Det blir vel malekost og malebøtte på meg tenker jeg :)
♥ Innkjøp til babyen: Ferdig! :)
♥ Utstyr som mangler: Vippestol - haster ikke, men kommer kanskje på plass til uka.
♥ Aktivitet: Sykemeldt. Det blir turer med Beiramor og that's it. Jeg har gjort unna det meste av husarbeid og babyting som må på plass, men det gjenstår å vaske bilstolen. Tipper isofix festet til bilen kommer på plass om et par uker og da blir fast inventar fram til mini kommer.
.
♥ Om fødselen: Jeg gleder meg bare, jeg. Jeg vet jo ikke hva jeg går til, og uansett hvor mange som deler villig vekk om sine opplevelser vet jeg jo ikke hvordan dette blir for meg. Gleder meg enormt til jeg skjønner at ting er på gang og vi må begynne organisering av hundepass og sykehustur. Tjoho!

♥ Neste kontroller: 
38-ukers kontroll hos jordmor 5. november (37+3 uker på vei)
Så eventuelt ny kontroll ved uke 40.
Håper å ungå overtidskontroll!

På grunn av 2+ på leukocyter og 1+ på glucose, var jeg hos fastlegen i dag og leverte prøve for dyrkning og glucosebelastning. Glucosebelasting betyr at man møter opp på legekontoret fastende, tar en blodprøve, drikker nesten 1 liter glucosevann, sitter i ro i 2 timer, tar så en ny blodprøve. Blæh! De sender blodprøvene til St. Olavs, men de tok også stikk i fingeren som de sjekker selv. -Hos meg ser alt helt fint ut, men vi må vente på de endelige resultatene fra sykehuset. Ikke uvanlig med sukker i urin på slutten av svangerskapet, men det er vel bra at de følger med :) Lille mini i magen må jo være frisk og rask når hun kommer ut!

Jordmor ville ikke si noe om tidspunkt for fødsel ift modningsriene og den slags, men det kan jo kanskje være et liiite håp om at hun kommer om ikke så alt for lenge! Får krysse fingrene.


Her skal vi straks begynne å lage hjemmelaget pizza :) God fredagskveld!


post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar