onsdag 10. oktober 2012

Good morning, onsdag!

Det regner i Trondheim. Den typen regn som holder deg våken fra tidlig, tidlig om morgenen og får deg til å lure på om leiregrunnen blokka står på tåler all den nedbøren. Klokka 08:00 orka jeg ikke ligge der å lytte til regnet lenger, så jeg sto opp. Lagde meg en stor kopp med kakao og to brødskiver med brunost. Fikk skikkelig ut-i-skogen-følelsen :)

Nå begynner jeg å vente på snøen. Bilder fra Oppdal med snødekte fjell og jorder varmer hjertet mitt!

Fine, fine snøen :) Gjett om jeg og Beira gleder oss!

Jeg synes høsten er kjempefin, men i oktober har regnet en tendens til å ta overhånd og i Trondheim er regn + oktober en veldig kald affære. På Toten er klimaet helt annerledes, uten at jeg kan forklare hva det skyldes. Her blir det så innmari surt og kaldt, og regnjakke er på en måte ikke nok når du går ut. Det blir som regel til at boblejakka tas fram når regnet kommer. Derfor sier jeg heller ja takk til snø, så kan man hvert fall kle på seg korrekt. Jeg tror vel neppe vi må vente lenge på snøen i Trondheim heller, noen uker kanskje? :)

Dessuten har jeg fått besøk av en gjeng fine fyrer ute på terassen:

 De hadde vært her to sekunder da de allerede hadde fått navn - hils på Grådig og Pippen.
De to andre var så flaksete og vimsete, så jeg rakk ikke føle noe på hva de heter :P

Det har i flere dager ligget masse jord under pottene på terassen, jeg har blitt sur og skyldt på skjærene. Men, i dag så jeg fire kjøttmeis som satt der og rota og grov, sikkert på jakt etter noe godt å spise. Kjøttmeisen hamstrer ikke mat om vinteren, så den er en sånn typisk fugl jeg forbinner med fuglehus og solsikkefrø omkranset med snø. Jeg tror jammen meg jeg skal komme meg på Plantasjen en dag og kjøpe meg et søtt, lite fuglebrett. Jeg så noen fine sist jeg var der nemlig. Da kan de få komme hit å spise så mye frø de vil, og kanskje til og med få noen meiseboller. Kanskje det kommer dompap også? De er jo så innmari søte! Det er jo litt kos å ha de utenfor her, selv om Beira knurrer og syns de er i overkant freidige :P Enhver god mor har fuglebrett om vinteren og fuglenek i jula - dattera mi kan jo ikke vokse opp uten, noen Totenvaner må vi holde på her oppe i barteland også!

Nå tenkte jeg å få unna litt klesvask og kanskje organisere julegavene litt. Det er jo så koos!


post signature


Til de av dere som har betenkeligheter rundt plantelivet på terassen: jeg gir de vann, men de vil ikke leve mer. Selvmordsplanter med andre ord! Derfor kan kjøttmeisen bare få de, hvilket er et helt bevisst valg fra min side. Takk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar