onsdag 26. mai 2010

Hva er feil med folk!?

Nå har jeg nettopp lest om dobbermannen Santo (6) som er blitt skutt intet mindre enn seks ganger i brystet og på ryggen. Hvordan i all verden kan folk gjøre noe sånt mot et stakkars dyr? Og hvordan kan folk mene de er berettiget til å skyte andres dyr og bare la de vandre videre med smerter og sår på kroppen? Jeg kan ikke se for meg at dette har skjedd i så kalt selvforsvar, og om så var burde vedkommende som følte seg nødt til å forsvare seg gi beskjed til eier om hva som hadde skjedd. Eller kanskje de bare håpet på at hunden skulle blød ihjel? Hvorvidt dette var rampestreker eller nødverge bryr jeg meg lite om, hadde Beira kommet hjem med sår på kroppen påført av andre mennesker som ville henne vondt, hadde jeg blitt så sint og fra meg at jeg vet ikke hva jeg ville gjort! Vi har også en hunderase som har et forferdelig dårlig rykte, og som folk frykter ene og alene fordi de ikke vet bedre, men som eier av Beira vet jeg at hun slettes ikke er farlig. Det er jo ved å utsette dyrene for slike ting du kan gjøre de aggresive og uforutsigbare! Tenk deg hvor redd den må ha blitt, skjønner jo slettes ikke hvorfor den har fortjent dette! Stakkars liten.

Til du som har gjort dette: Jeg håper du skjemmes! Og jeg håper den dobermannen finner deg en dag og kjører de store, skarpe tennene sine langt inn i armen på deg. Din dust!

6 kommentarer:

  1. Nei dette er dyreplageri, hadde jeg fått en løs dobbermann i hagen hadde jeg skutt den på kloss hold med hagle, slik at den hadde avlidt umiddelbart

    SvarSlett
  2. Det finnes lover angående dyrs rettigheter. Jeg har skrevet om det her: http://wendyslimbo.blogg.no/?c=1274864651

    SvarSlett
  3. wendys_limbo: Takk for kommentaren og for et fint innlegg som setter fokus på dyrs rettigheter :) Selvfølgelig skal hunden være i bånd - det er mitt ansvar å sørge for at hunden min er trygg og at andre kan føle seg trygge rundt min hund. MEN, man er under ingen omstendighet berettiget ti å skade dyr! Jeg hadde vært skeptisk om det plutselig sto en løs dobermann i hagen min jeg og. Jeg hadde nok vurdert situasjonen nøye og tilkalt hjelp dersom jeg følte situasjonen var truende, men aldri i min villeste fantasi ville jeg tenkt tanken å skyte den! Utrolig triste saker dette syns jeg...

    SvarSlett
  4. Jeg blogget om akkurat den samme saken, blir like sint hver gang jeg leser om sånne hendelser. Det er på tide at dyrs rettigheter tas på alvor, og at sakene følges opp.

    SvarSlett
  5. Helt enig. Det er altfor lett å være en dårlig dyreeier i Norge! Blir så sint og lei meg.

    SvarSlett