torsdag 2. januar 2014

Barnehagestart *angst*

Klokka er 01:10 og her sitter jeg med tekoppen min og googler. Jeg la meg egentlig klokke 23:00. Emma våkna med et hyl og trengte mamma-trøst. Etter hvisking, kosing, en flaske med melk, enda mer kos og byssing, var det god natt. For Emma hvert fall. Hodet mitt høres sånn ut:

ullundertøy! ullsokker! størrelser? cherrox! regntøy! hvor mange lag? friluftsbarnehage!! støvler? votter! hvor mange? hvilke slag? babyen min!!! skift! hvor mange? bleier! sove i vogn? sove i lavvo? lavvo!?! minusgrader! plussgrader?

Hvor mye trenger man av ulike ting? Så langt har vi vært ute når det har vært tørt og fint i været, enten med vinterdress eller parkdress. Emma er en varm unge, hun trenger ikke hundre-og-pil-og-bue lag, men jeg vet heller ikke hvor mange dersom gradene kryper mot -10 og de like fullt skal være ute resten av dagen...

Jeg leser at man helst ikke skal ha strømpebukse på de, for blir de blaute på beina er det tussig i forhold til skift. Men, kjære vene, sokkene sitter sjeldent på foten til jenta i mer enn 15 minutter. Hun er jo så liten. Foten er så liten. Er ikke strømpebukse best?

En liten del av meg tenker at jeg skal ringe barnehagen og spørre. En større del av meg tenker at jeg er en dust, og at vi famler oss fram som vi går. Men, like fullt, hodet mitt surrer. Det summer faktisk. Som en liten bikube av klær og utstyr. Jeg har bestemt meg for å kjøpe regntøy og cherrox. Tror jeg. Også får vi noen ullbukser og en ekstra ulljakke. Vi har endel ullundertøy, men jeg tror jeg må kjøpe mer.

Jeg blir veldig sliten av meg selv. Og jeg blir stressa av det faktum at prinsesse Vil-ikke våkner om 5-6 timer og da kommer jeg til å være stuptrøtt på grunn av regntøy... Jeg skal ta en ekstra kopp God natt te, og så skal jeg finne senga.

Det er ikke lett å være mamma. Det er ikke vanskelig heller. Men, man vil hele tiden det beste. Strekker seg så langt man kan. Prøver å ligge ett skritt foran og hele tiden være opplyst. Emma mi har blitt stor. Hun skal ut i verden. Den store verden der jeg ikke alltid kan være med. Så jeg må forberede. Tilrettelegge. Sørge for at alt er så fint og enkelt så mulig. Til og med når det gjelder klær.

... Nei, det var den tekoppen. Jeg går nå. Etter jeg har sjekket salg på nettet. Kanskje de har noe regntøy der? Sukk. 

Nattesøvn er oppskrytt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar