søndag 9. februar 2014

En ny hverdag

Først og fremst: gratulerer til alle mammaer og alle mammaer "to be"!
Å bli mamma er det beste og skumleste jeg noen en gang har gjort. Men, å være mamma til Emma er noe av det fineste jeg kan tenke meg!

Jeg våknet til hyling fra barnerom #1. Fine, gode Einar sa "Bare legg dæ du, Mina. Sov på litt. Æ tar hu æ." Yes! Deretter fulgte en fin, liten krangel mellom far og datter på badet

Pappa: "Emma! Du må vær forsiktig. Nei nei nei! Ka e det du gjør!? Nå må du slutt, det går ikke an! EMMA!"
Emma: Vrææææææææææææææææææææææææææææææææl!

Hehe. Så ble det stille og jeg fant drømmeland igjen.

Våknet på nytt av en blid far og datter som krabbet opp i senga med morsdagsgave og klissete nuss (fra Emma da altså). Jeg er en heldig mamma :)

Nå har jeg nettopp ryddet leker og klær, brettet sengeklær, satt igang klesvask, ryddet kjøkken, bakt havrekjeks og gjort klart mat til barnehagen i morgen. -Frokost og lunsj. Jeg skal straks finne dusjen og så skal jeg i samme slengen legge fram klær til Emma til i morgen. Så må jeg gjøre klar lunsj til meg selv og ha en liten plan i hodet om hva jeg selv skal ha på meg. Søndag til fredag er det akkurat slik kveldene er. Jeg planlegger og gjør klart. Jeg er ytterst glad i å planlegge så sånn sett passer det meg fint.

Jeg står opp 05:40. Da rekker jeg å ordne meg, pakke sekken til Emma og spise litt, før jeg vekker Emma ca kl. 06:10. Omtrent på samme tidspunkt kommer Einar famlende ned trappa. Emma får ny bleie, vasket fjes og hender, pusset tenner, rene klær og litt lek og moro. Så er det på med ytterklær og sko, før vi forlater gårdsplassen ca 06:40.

Vi er i barnehagen 8 minutter senere. Emma synger og kakler på vei dit. Avhengig av Emma, hvem som er jobb, beskjed som skal gis og hvor fort vi faktisk kom oss ut av døra hjemme - er vi ca 10 minutter i barnehagen før vi kjører videre til jobb. Vi er så heldig at vi jobber like i nærheten av hverandre og kan derfor kjøre sammen til jobb. Vi bruker omkring 25 minutt til jobb, og fra da av venter 8 timer med jobbing. Det er godt å være tilbake i jobb. Det er godt å snakke med voksne.

Vi forlater Solsiden 15:35. Vi er i barnehagen 16:00. Vi er ute døra i barnehagen 16:10. Middagen står på bordet ca 17:00. Så spiser vi. Så leker vi litt. Så sutrer vi oss gjennom Fantorangen, gråter oss gjennom tannpuss og pysj. Og når klokka er blitt 18:20 er Emma meget klar for senga.

Emma tilbringer 9 timer i barnehagen. Vi er 8 timer på jobb og tilbringer omtrent 1 time i bil, daglig.
Vi får 2 timer sammen med Emma før hun legger seg, og den siste timen er vi som regel trøtte og slitne alle tre, så kvaliteten på tida vi har sammen er så som så.

Det er en helt ny hverdag. For alle tre. Vi klarer det fint, det går egentlig kjempebra. Men, den som sier at "tidsklemma" er noe vi har funnet på selv - vel den kan ta rennfart og drite i det. Unnskyld meg!

I min drømmeverden jobber jeg 50%, har godt med penger allikevel, og Emma kan tilbringe omlag 6 timer daglig i barnehagen. Vi kan spise koselig frokoster sammen og tilbringe fine ettermiddager sammen i godt humør. Leke, tulle, tegne, lære, lese og kose.

Helgene er blitt hellige. De tilhører Emma. Og de tilhører meg og mannen min. I går var vi en tur i byen og Emma storkoste seg. Så sånn blir dagene fremover. Hverdager fyllt til randen og helger som fylles med glede og moro. Vi har fått en helt ny hverdag. Men, vi har den sammen. Vi er sammen alle tre. Og det er riktig så fint å tenke på :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar