søndag 21. september 2014

Vaske ovn?

Det måtte jo prøves, tipset som har dukket opp på Facebook-veggen min med ujevne mellomrom og minnet meg på at stekeovnen så absolutt kunne trengt en vask. Salmiak, zalo og vann er alt som behøves - så da skader det vel ikke å prøve?

Så her gjør du:
1. Sett ovnen på 150 grader
2. Kok opp en liter vann i en kjele og hell 2,5 dl salmiak i ildfast beholder
3. Skru av ovnen, sett beholderen med salmiak øverst og kjelen med vann nederst
4. Lukk igjen døra og la stå over natta

Dagen etter lager du deg en bøtte med 1 liter varmt vann, 2 ts zalo og salmiaken du brukte i ovnen - vask ovnen skinnende ren på 1-2-3.

Min ovn? Jo, den ble fin og ren. Det var mye enklere enn det pleier å være selv om jeg måtte skure der det var skikkelig fastbrent. Om jeg gjør det neste gang ovnen trenger en vask? Kanskje, men revolusjonerende syns jeg ikke det var...


Når jeg tenker meg om tror jeg dessuten heg gjorde det feil :P Tror kjelen skulle stårt der den står mens salmiaken kunne stått på rist rett over. Må vel prøve det neste gang da!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar